Sunday, 6 September 2009

siri :Belajar Bahasa Perak Bahagian 1

untuk SIRI 0~~Klik SINI

libang libu
= perasaan resah gelisah,runsing
contoh ayat:
Mak Limah libang libu memikirkan keadaan anaknya yang tidak mahu kahwin.


senten = singkat@lipat(ayat ni di guna pada seluar@kain)
contoh ayat:
Ate kamu jangan lupe senten dulu seluar tu sebelum ke bendang, pesan cik timah kepada anaknya


cengei = Garang
contoh ayat:
eh nape mak kome cengai semacam jer, tanya mat kepada abu



Meroloh = Tidor
contoh ayat:
ape ke he dengan mamat tu,asal lepas berbuka mesti nak meroloh..


Gebor = selimut
contoh ayat:
sebelum kome tido nanti jangan lupe amik gebor dalam almari tu..


thoroyak = menangis
dedor = demam
cik cibor = pepatung
Bolen = Bertelanjang Bulat
toben = tua bangka


..mulai hari ni aku kene rehat dari mengemaskini blog..
..minggu depan ada ujian yang perlu ku tempuh sebelum cuti raya..



23 comments:

ZARA 札拉 said...

gi belajar messy~

gi~

syuh2~

sharamli said...

j0m la rehat sama2...

j0m..zara dh hambat tu

Mohd Hafizd said...

cik cibung tak do ke??

slamat mengulangkaji pelajaran~!!hehe

all the besttt!

cookie devine said...

mase keme g bendang kat Parit dulu,byk bebenor Cik Cibung.Terus terjun bendang nak ngejor.

Kuwe said...

haiyo.

ada kamus kan senang.

olin said...

dekat-dekat dengan bahasa muO la..

gebor. dedor.

misz benida said...

cengai=bekeng=garang..
hbt x aku??
haaaa

ashie023 said...

ahaha..loghat nih lagilah wat aku x paham....
ko org perak ke omar?

ashie023 said...

ahaha..loghat nih lagilah wat aku x paham....
ko org perak ke omar?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

baru 1st time dengar pkataan meroloh dengan libang libu tuh...
boley guna buat ayat kat anak2 nanti..hehehe

do ur bez ye !

sI tEDI said...

good luck messy

orang2.. said...

hahhaha...
tingat umah...

Nakamura Kazuki said...

oooo...kome orang kuala ke..ingat kome orang pahang?

Wanita Itu said...

dek omar..

study dulu kay..

kakak tunggu ajo..

jgn risau tak larik aih kawan2 kat sini..

deghuwih** betui hee..

**maksudnya nakal ^_^

hidayah said...

adoi...
gagalla aku kalu ada ujian perak ni..
sikit pun tak tau...

Solehah said...

orang kedah pun cakap cengei kat org yg garang..hehe..

yginsaf4 said...

hmmm ghitewww..

Chem5007 said...

senteng = singsing ( bahasa ganu ). Trg pun panggil gebor...kain gebor.

imHepPie said...

haha...aku pon sama gak panggil garang itu cengei..besh2..

Hazzy Ishak said...

igt kot belajaq bhasa utagha..

♣haNie♣ said...

aje ye...
senang benor jek nk belajor..
jangan salah sebut..udah..
lain jadi nye karang..

DaliaLiyana said...

jom r belajar bahasa jawa lak ...hehhehe..nak tak?? kabare? waras...hehehhe..

fieha said...

tmbh lg 1 perkataan

biot=degil ^^

Blog Widget by LinkWithin